Zesdejaars doen onderzoek in labo's van UHasselt!

woensdag, 29 januari, 2020

Vrijdag 24 januari ‘20 hebben we met een groep van 70 6de jaars leerlingen de UHasselt bezocht.

De groep werd in 3 gedeeld: één groep heeft eerst het labo chemie: “Kunststoffen” gedaan terwijl de andere groep het labo “Hoe kan DNA-analyse gebruikt worden in biomedisch onderzoek en CSI & Isolatie van DNA uit wangslijmvliescellen”.

De laatste groep deed labo fysica: “Rocket Science”

Namiddag werden er twee labo’s chemie en 1 labo biologie gedaan.

Deze labo’s werden begeleid door collega's P. Notredame en A. Vanvuchelen (chemie) en V. Doumen (biologie) en D. Geeroms (fysica).

De labo’s waren zeker een meerwaarde voor de leerlingen. Er werd dan ook heel enthousiast gewerkt tot het einde. 

In het labo chemie kregen de leerlingen de kans om per 2 zelfstandig een aantal kunststoffen te maken: bakeliet, nylon, een alkydhars, ….. De gemaakte kunststoffen mochten ze mee naar huis nemen. Verder identificeerden ze kunststoffen waaronder PS, PE, PP, PVC, PMMA, PC, ….

Het labo biologie was tweeledig. De lln deden een DNA-analyse m.b.v. een gelelektroforese én ze isoleerden hun eigen DNA uit hun wangslijmvliescellen. Daar bijkomend leerden de lln micropipetten hanteren en epjes gebruiken. Zowel de gel van de gelelektroforese als hun eigen geïsoleerde DNA mochten de lln meenemen naar huis. Bijkomend kregen de lln ook nog kort uitleg over BIOMED als onderzoeksinstelling en de opleiding geneeskunde en biomedische wetenschappen. 

Het labo fysica was een "Labo Rocket Science" met als onderzoeksvraag welke inhoud als optimale vulling geldt voor het lanceren van een waterraket. De lancering gebeurt statisch waarbij druk en kracht worden gemeten. Als vullingen worden 250 ml, 500 ml en 750 ml genomen.
De meerwaarde van dit practicum is dat leerlingen leren omgaan met een grote hoeveelheid aan meetgegevens omdat er met een frequentie van 10 kHz data wordt verworven. Bovendien is dit labo fysica mooi vakoverschrijdend omdat de bepaling van de hoogte in feite overeenkomt met het uitvoeren van een numerieke integratie. Numerieke methoden komen immers in de lessen wiskunde weinig of niet aan bod. Om af te sluiten werd outdoor een waterraket gelanceerd.