Erasmus+

KEY ACTION 1: Mobiliteitsprojecten van personeel

November 2022

Ook Dhr. Geeroms bracht een bezoekje aan Tenerife!

https://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/proyecto/38006150-0007/2022/11/03/hemos-terminado-nuestro-proyecto-para-nada-nuestros-socios-belgas-nos-visitan/

Juli 2022

En neen hoor! Wij zitten niet stil tijdens de vakantie! #erasmusplus
This summer is being much more than productive. The Internationalization coordinator of the Stedelijke Humaniora center, in Dilsen-Stokkem, has visited us and we have seen with her the facilities of our center: our assembly hall, workshops, laboratories, drawing room, library, creative spaces…
We have not only visited our recently equipped creative classrooms, but we have also seen the progress of our Erasmus Plus sports court.
It has been very exciting to receive her in our center and we are convinced that this will not be the last time we see each other.
See you soon!

https://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/proyecto/38006150-0007/2022/08/01/no-paramos-nos-visitan-desde-begica/

Februari 2022

Collega's K. Schuffelers, H. Reuskens, K. Houben, D. Moors, V. Doumen namen deel aan het LIFE event 2022 in Rovaniemi.

Oktober 2021

Mevr. K. Houben en Mevr. K. Schuffelers namen in Porto deel aan een cursus rond het opzetten van een schoolbeleid rond internationalisering in het kader van Erasmus+/KA1. Ze kwamen naar huis met een koffer vol inspiratie en ideetjes!

 

Van maandag 25 november 2019 tot vrijdag 29 november 2019 waren collega’s Dirk Moors, Kim Houben en Veerle Doumen te gast in het Colegio Arboleda in Sevilla, Spanje om van mekaar te leren rond #clilmethodology en #cooperativelearning

KEY ACTION 2: Partnerschappen

3Multi is tijdens de komende 2 schooljaren, 2019-2021, het Erasmus+ project van de SHD. Samen met onze partnerscholen uit Tahiti (Frankrijk), Terceira Azoren (Portugal), Turkije, Sicilië (Italië) en Roemenië werken de leerlingen en leerkrachten samen rond Multimedia, Multidisciplinary en Multiculturism (3Multi). Het verloop van dit project kan je volgen op de SHD website (nieuws) en sociale media.

November 2021: startevent "Digital Cultural Heritage"

(2021-11-17) Momenteel verblijven Mevr. Roumans, Mevr. Reuskens en Dhr. Opoka in Polen voor het startevent van een nieuw Erasmus+ project "Digital Cultural Heritage". Naast Polen zullen wij in dit project samenwerken met Noord-Macedonië, Turkije, Portugal en Kroatië. Onze collega's hebben al enkele drukke dagen achter de rug. Ze werden eerst en vooral super goed verwelkomd door de school. De leerlingen deden een mooie volksdans. Er werden reeds twee scholen bezocht en in beide scholen hebben ze genoten van allerlei projecten van de leerlingen. De Erasmus+ leerlingen spraken onze collega's toe via zoom door een quarantaine. Morgen staat er een live ontmoeting op het programma op een nieuwe dag vol workshops rond traditioneel eten.

Het verdere verloop van dit project kan je volgen op de SHD website (nieuws) en sociale media.

November 2022: Partnerlanden "DIGculture" op bezoek @ SHD!

Op maandagochtend verwelkomden we onze collega’s uit Polen, Kroatië, Portugal, Turkije en Noord-Macedonië op onze school. Er werd even bijgepraat met een tas koffie en Belgisch chocolaatje. Daarna gaven onze leerlingen een rondleiding in en rond het schoolgebouw. Wist je dat onze Turkse collega’s soms 45 leerlingen in een klas hebben? En dat onze Kroatische partnerschool maar 200 leerlingen in totaal heeft?

Na een lunch met de volledige groep, werden we om 14u verwacht in het gemeentehuis voor een kort woordje uitleg over Dilsen-Stokkem en het onderwijs in de gemeente. We mochten genieten van een heerlijk streekproduct, Limburgse vlaai! De eerste dag werd afgesloten met een korte wandeling door Dilsen.

Op dag twee van ons uitwisselingsproject wilden we onze bezoekers graag kennis laten maken met de streek. Een ochtendwandeling in Negenoord De Wissen en een bezoekje aan het vernieuwde bezoekerscentrum stonden op de planning. We vertrokken terug richting school om te vergaderen over de toekomstige uitwisselingen en opdrachten, gevolgd door een lunch, gemaakt door onze leerlingen en hun ouders, waarvoor dank! In de namiddag was het tijd om enkele lessen bij te wonen. Hoe worden de tablets gebruikt in de lessen? Hoe verloopt een CLIL-les? De collega’s hebben een leerrijke middag gehad!

Woensdag zijn we naar de hoofdstad getrokken met onze gasten. Na een vlotte busrit met 'dank aan de stakers' konden we beginnen aan een tocht langs de Europese wijk met zijn moderne architectuur en een boeiende wandeling door het historische centrum van Broekzele (nederzetting bij het moeras), het huidige Brussel dat aan de Zenne ligt. Brussel staat bekend om de prachtige Grote Markt met in de buurt het fotogenieke beeldje Manneken Pis. De koninginnegalerij en een bezoek aan de Sint-Gorikshallen, waar Brussel zou ontstaan zijn, mocht zeker niet ontbreken. Ook het Martelarenplein met een aantal elegante gebouwen waar verschillende Vlaamse ministers hun kabinet hebben, onder wie de minister-president van Vlaanderen mocht niet ontbreken op onze tocht door de stad. Er werd stilgestaan bij het monument en crypte voor de gesneuvelden van de Belgische revolutie van 1830. Na een kort bezoek aan de Sint-Michiel en Sint-Goedele kathedraal was het alweer tijd om het centrum te verlaten. Een korte stop aan het Atomium mocht natuurlijk niet ontbreken vooraleer we richting Dilsen trokken.