Wiskunde voormiddag @ SHD

maandag, 17 mei, 2021

Op maandag 10 mei 2021 organiseerden collega’s Doyen, Presotto en Ramakers voor de 6-uurs en de 8-uurs wiskunde van de 3de graad een voormiddag wiskunde. Alle 111 leerlingen 3de graad 6- en 8-uurs wiskunde werden in groepjes van 3 of 4 verdeeld en gingen aan de slag en konden zo op een andere manier wiskundekennis opdoen. Hun diverse competenties werden zo geactiveerd en ingeoefend.

Emiel omschreef het zo: ‘Ik vond dit een interessante manier om wiskunde te leren: meer uitproberen, experimenteren en zelf dingen uitvinden. Het was nog wel tof om te doen’. En Shania meldde: ‘Het was echt een groepswerk waarbij iedereen moest meedoen. Ook was het leuk dat we de dingen zelf konden uitzoeken a.d.h.v. dingen te vouwen. Dit alles deed me denken aan een ‘wiskunde vouw workshop’, wat best leuk was. Ik heb me geen enkel moment verveeld. Ik had het minder leuk verwacht. Ik dacht eerst dat het heel ingewikkeld ging zijn, maar alles was heel goed en uitgebreid uitgelegd in de bundel die we gekregen hadden.. Het was zeker een geslaagde voormiddag!’ Van Robin kregen we een uitgebreid verslag waar we jullie zeker niet uit willen onthouden: ‘Door middel van veel experimenteren met papierstrookjes en discussiëren verkenden we eerst het verband tussen een reeks links-/rechtsvouwen van een papierstrookje (= het vouwpatroon) en de verkregen vouwpatronen na het terug uitvouwen ervan (= het looppatroon). We vonden onze eigen formules om de vouwpatronen te voorspellen a.d.h.v. de looppatronen en omgekeerd. Met deze formules en nieuwe inzichten konden we oefeningen/denkproblemen oplossen. Hierna konden we kiezen uit een stuk of 6 kleine onderzoeksopdrachten waarover we een verslag konden maken. Ik vind dat we wel iets interessants bijgeleerd hebben op deze wiskundedag. Persoonlijk vond ik het een leuk thema. Iets om zeker opnieuw te organiseren volgend jaar.

En als afsluiter citeren we Robin: ‘Ik vond het vooral fijn om ook eens op een andere manier met wiskunde bezig te zijn. Ook het thema van de wiskunde dag vond ik interessant omdat het een soort van wiskunde was die je ook al kon snappen zonder eerst de theorie te begrijpen. Doorheen de bundel werd de theorie achter het vouwen wel verder uitgebreid. De bundel zelf vond ik ook heel duidelijk en het samen in groepjes werken eraan was ook tof. Kortom, ik vond het een toffe voormiddag’.