Wat denk je van een armband die tijdens het zwemmen een signaal geeft als je te kort bij de zwembadrand komt? Kunnen we in een voetbalstadion twee grasmatten op elkaar plaatsen en deze wisselen na elk spel? Of is een T-shirt die automatisch deo vrijgeeft bij onaangename geurtjes tijdens een inspanning geen topidee? Of wat denk je van een spray voor de zool van je basketschoenen die voor meer grip zorgt? Een duikbril die de afstand tot de zwembadrand weergeeft?
Voor elk maatschappelijk probleem is een technische oplossing te vinden! De leerlingen van klas 2A1 hebben in groepjes, binnen het thema sport en cultuur, een aantal maatschappelijke problemen vertaald naar een technische oplossing. In deze lessen hebben ze de eerste stappen gezet. Via onderzoeksopdrachten en schetsen op papier start hun denkproces stap voor stap tot ontwikkeling van het product.
De Stichting Stimu-Leren is de Lead Partner in het grensoverschrijdend project (EUTech) dat als doel heeft om de keuze voor techniekgerichte opleidingen en beroepen bij de jeugd te stimuleren. Met Euregionale partners, uit Nederland, Vlaanderen, Wallonië en Duitsland, worden nieuwe lesmethodes, workshops en tools ontwikkeld.