And the award goes to... C'est canon!

dinsdag, 30 januari, 2024

Elk jaar reikt eTwinning Vlaanderen de eTwinning Awards uit. Met deze prijzen zetten ze de meest originele, didactische en vernieuwende projecten in de kijker. De leerkrachten en leerlingen worden beloond voor hun inzet en engagement. Alle projecten die een nationaal kwaliteitslabel behaald hebben, komen hiervoor in aanmerking. Dankzij de hulp van een externe jury en de nationale ondersteuningsdienst van eTwinnning Vlaanderen worden de beste projecten in hun categorie geselecteerd en gelauwerd tijdens een feestelijke ceremonie, de eTwinning Awards.

Dit jaar vond deze huldiging niet plaats in Brussel maar werden de awards uitgereikt in de scholen zelf. En onze school was ook bij de gelukkige winnaars! Deze voormiddag vereerden Iris Speleers en Linda Cys van eTwinning Vlaanderen ons met een bezoekje. In aanwezigheid van onze burgemeester Mevr. Sofie Vandeweerd en onze schepen van onderwijs Dhr. Pieter Indemans stelden enkele eTwinleerlingen ons eTwinningproject  2022-2023 "C'est canon!" kort voor. Daarna luisterden we naar de jurycommentaren* (zie onderaan) en hoorden we eindelijk welke van de 9 awards we in de wacht hadden gesleept!

Wij zijn trots jullie te kunnen meedelen dat onze school werd beloond met de eTwinning Award 2023 runner-up-prijs! Dikke proficiat aan collega's Dehlio Cocco en Lydia Huskens. Onze felicitaties gaan ook uit naar alle leerlingen die aan dit project hebben meegewerkt! De 750 euro aan bol.com bonnen zullen goed besteed worden om onze eTwinningprojecten verder te optimaliseren!

We sloten af met een heerlijke taart ons aangeboden door de nationale ondersteuningsdienst van eTwinning Vlaanderen. Ook onze directeur zorgde met enkele cakes voor een extra feestelijke touch!

Benieuwd naar de andere winnaars? Check https://etwinning.be/vlaanderen/wedstrijden-labels/etwinning-awards/ 

*De jurycommentaren voor ‘C’est canon!’:

·       Qua ICT-gebruik hebben jullie leerlingen in ruime mate kennis gemaakt met heel wat ICT-tools. De leerkrachten ondersteunden hierin door handleidingen te voorzien en de leerlingen goed te        begeleiden. 

·       De jury vond het knap om te zien hoe de leerlingen in internationale groepjes met elkaar in debat konden gaan rond verschillende thema’s. Dit werd goed gecoördineerd door de leerkrachten 

·       De leerlingen werden betrokken bij het project en er werd creatief met de activiteiten omgegaan op Netboard. 

·       Er werd enorm veel aandacht geschonken aan netiquette en eSafety thema’s, belangrijk voor het digitaal welzijn van de leerlingen en het bevorderen van mediageletterdheid bij jongeren. 

·       Dit project was een knap staaltje van aanbieden van sleutelcompetenties zoals meertaligheid, interpersoonlijke competenties, actief burgerschap en cultureel bewustzijn.