Scooters, Strategie & Succes: alle economisten van het 6de runnen twee dagen hun eigen bedrijf
Projectdagen economie op 20 en 21 oktober 2025
Tijdens het bedrijfsspel runnen teams van 5 à 6 leerlingen gedurende vier boekjaren hun eigen onderneming. Core business: de productie van scooters. Elk team start vanuit dezelfde beginsituatie. De opzet is om goed samen te werken, de juiste berekeningen te maken en slimme beslissingen te nemen zodat de gecumuleerde winst zo groot mogelijk is.
Na een uitgebreide briefing door begeleider Johan Mestdagh van XLNT ging het spel van start. De leerlingen moesten meteen belangrijke keuzes maken, o.a.
- Welk marktaandeel willen we behalen?
- Wat wordt onze verkoopprijs?
- Hoeveel medewerkers werven we aan?
- Hoeveel onderdelen kopen we in?
- Hoeveel investeren we per boekjaar?
Deze beslissingen moesten elk boekjaar opnieuw genomen worden. Ondertussen werden ook nog ratio’s berekend, conclusies getrokken uit de feedback van begeleider Johan én nieuwe keuzes gemaakt op basis van plotse veranderingen in de markt, zoals een nieuwe concurrent of stijgende inflatie.
Aan het einde van het spel presenteerde elk team zijn bedrijfsverhaal, ondersteund met grafieken en analyses. De hoop? Dat ze hun bedrijf nog vier jaar mogen verderzetten!
Het werd een nek-aan-nek-race tussen Retride en Bella Strada, waarbij Bella Strada uiteindelijk als winnaar uit de bus kwam. Proficiat meisjes! Ook dankjewel aan de andere teams die zich niet zomaar gewonnen gaven…
Johan Mestdagh van XLNT was vol lof over de inzet van de leerlingen:
“Ze hebben fouten gemaakt, maar vooral geleerd uit die fouten – en dat is de beste leerschool die er
De leerlingen werden volledig opgeslorpt door het spel:
“Een tof en leerrijk spel dat aansluit bij de leerstof. Ook heel goed voor de teamgeest van de groep!”
“Persoonlijk vond ik het een heel realistisch spel, waardoor het spelen veel aangenamer werd.”
“Het spel was zeer leerzaam en ik vond het ook wel fijn dat er een kleine competitie aan verbonden was om wie de meeste gecumuleerde winst had op het einde van boekjaar 4.”
En ook de leerkrachten kijken voldaan terug op deze leerrijke tweedaagse!

































