iPads

Sinds 2013 werken onze leerlingen en leerkrachten met iPads ter ondersteuning van de lessen. Wil je bij ons op school starten, dan zal je over een iPad moeten beschikken.

 

Historiek

In september 2013 werd het project "Tablets @ SHD" boven de doopvont gehouden. Het project stelde als doel het implementeren van tablets in het lesgebeuren. ICT-leerkrachten Dieter Beckers en Martijn Vranken vlogen samen met de leerlingen van 3F in de wondere wereld van de tablets.

Na een schooljaar van intensief proefdraaien werd de knoop doorgehakt. Vanaf schooljaar 2014 - 2015 werd de iPad ingezet in heel het derde jaar. Concreet houdt dit in dat de leerlingen van 3ASO en TSO hun persoonlijke tablet mee naar school mogen brengen. De tablet werd ingeschakeld als ondersteunend middel tijdens de lessen. Vertalingen opzoeken, wiskundige bewerkingen uitvoeren, mindmaps creëren, geografische kaarten bestuderen... vanaf 2015 gebeurt dit alles via de iPad.Onze school trekt duidelijk de kaart van het ICT-gebeuren. Uit cijfers blijkt dat nieuwe media niet meer kunnen noch mogen genegeerd worden. Of zoals de directeur van het VTI Brugge tijdens de sessie "Media op school in de praktijk" zei: "Tegenstanders zullen de strijd tegen smartphones en tablets verliezen!" Hij verwees hierbij naar de komst van rekenmachines destijds waarbij hard geroepen werd: "Dat komt er hier op school niet in!" Of de secretaresses die bijna in staking gingen omdat hun typemachine vervangen werd door een PC...Vanaf september 2022 werd de iPad ingezet in alle graden.

Visie

Het digitale tijdperk zit in een nooit geziene stroomversnelling. Kinderen worden geboren als ‘digital natives’, en leren vrijwel natuurlijk omgaan met tablets, smartphones en apps. Als gevolg daarvan ontstaat ook de behoefte aan onderwijs waarin digitale leermiddelen en content een belangrijke plaats innemen. De SHD heeft hier altijd een pionieersrol in gespeeld. In 2014 werden iPads geïmplementeerd als leer- en ondersteuningsmiddel. Nu, tien jaar later, is de iPad niet meer weg te denken in onze klaslokalen.

 

Het gebruik van iPads biedt verschillende voordelen:

 

  • Interactiviteit: iPads bieden interactieve leermogelijkheden, waardoor leerlingen actiever betrokken raken bij de leerstof. Interactieve apps en multimedia-inhoud verrijken de leerervaring en betrekken leerlingen op verschillende manieren bij het leren.
  • Toegang tot educatieve apps: Er zijn duizenden educatieve apps beschikbaar voor iPads, die een breed scala aan onderwerpen en leerniveaus bestrijken. Deze apps helpen bij het aanleren van nieuwe concepten, het oefenen van vaardigheden en het versterken van begrip.
  • Differentiatie: iPads stellen leerkrachten in staat om lesmateriaal aan te passen aan individuele leerbehoeften. Met apps en software differentiëren leerkrachten lesmateriaal op basis van het niveau en de leerstijl van elke leerling, waardoor ze beter inspelen op diversiteit in de klas.
  • Multimediale inhoud: iPads bieden toegang tot een breed scala aan multimedia-inhoud, waaronder video's, interactieve simulaties, audioboeken en meer..
  • Mobiel leren: iPads zijn draagbaar en kunnen overal worden gebruikt, waardoor leren buiten het klaslokaal mogelijk is. Dit bevordert flexibiliteit in het onderwijs en stelt leerlingen in staat om te leren op hun eigen tempo en op verschillende locaties.
  • Digitale geletterdheid: Het gebruik van iPads helpt leerlingen digitale geletterdheid te ontwikkelen, waaronder het vermogen om digitale bronnen te vinden, te evalueren en te gebruiken, evenals het begrijpen van online veiligheid en privacykwesties.
  • Milieuvriendelijk: Het gebruik van digitale leermiddelen op iPads zorgt voor een verminderd gebruik van papier en andere fysieke leermiddelen, wat de impact op het milieu ten goede komt.
  • Samenwerking en communicatie: iPads verbeteren samenwerkings- en communicatiemogelijkheden door middel van tools zoals gedeelde notities, collaboratieve apps en videoconferentiesoftware, waardoor leerlingen samenwerken aan projecten en ideeën delen, ongeacht hun fysieke locatie.
  • Weg met leer- en werkboeken? Neen, absoluut niet. In de lessen is er vandaag een goede mix van digitale en papieren werkvormen. Digitaal sluit papier niet uit.

 

Aankoop van de iPad

Alle leerlingen dienen over een persoonlijk toestel te beschikken. We vragen dan ook om voor de start van het schooljaar een iPad aan te kopen. De iPad blijft ten alle tijden eigendom van de leerling/ouders. Het is niet mogelijk om via de school een iPad te huren. Je bent volledig vrij om zelf te bepalen waar je deze toestellen aankoopt. Om het voor je makkelijker te maken, geeft de school je de optie om deze aan te kopen via Lab 9, een erkende Apple-reseller. Via hun webshop bieden zij iPads aan die geschikt zijn voor gebruik op school. Je geniet er bovendien van een onderwijskorting, en je kan optioneel een verzekering en toetsenbord toevoegen.

 

Let op: het is geen verplichting om via Lab 9 aan te kopen. Je mag dus zowel bij andere webshops als in fysieke winkels een iPad aanschaffen, zolang het toestel voldoet aan de technische vereisten van de school. Deze vereisten kan je verderop vinden. Wil je gebruikmaken van het aanbod van  Lab 9?

 

Surf dan naar onderstaande website:https://sh-dilsen.lab9pro.be/nl

 

Ik heb reeds een iPad

 

Heb je thuis reeds een iPad dan mag je deze mee naar school nemen mits het toestel voldoet aan onderstaande specificaties. 

 

  • Minstens iPad 10e generatie
  • Minstens 128 GB
  • Minstens A16 chip

 

Let op! Het toestel zal volledig gewist worden naar fabrieksinstellingen. Daarna plaatsen we de iPad onder beheer van de school. Toestellen die niet voldoen aan bovenstaande voorwaarden kunnen niet gebruikt worden op school. In dat geval dien je een nieuwe iPad aan te kopen. Voldoet je iPad? Dan koop je enkel een pen aan. Het gebruik van een pen is verplicht. 

 

Beheer en eigendom

 

De iPad blijft te allen tijden eigendom van de leerling/ouders.  De school draagt geen verantwoordelijkheid bij eventuele schade, diefstal of verlies.De school plaatst het toestel wel onder beheer zodat educatieve apps gratis worden geïnstalleerd, toegang tot het netwerk verzekerd is, de nodige ondersteuning geboden wordt en toezicht kan gebeuren tijdens toetsen en examens.  

 

Meer info?

 

Mailen naar adjunct-directeur Vranken [email protected]